Mese a mezéről, avagy barangolás a ciprusi ízek labirintusában

Vesszünk el egy kicsit a ciprusi ízek labirintusában, ismerjük meg a mezét! A legtöbb ciprusi tavernában ugyanis ott virít az étlapon a meze, aminek az ára sokszor drágább, mint a többi főételé, ráadásul általában minimum két főre lehet csak rendelni. Járjunk hát utána annak, hogy miért érdemes mégis kipróbálni?!

Miért jó mezét enni Cipruson?

ÍZEK KAVALKÁDJA - A meze nem egy konkrét étel, hanem sokfajta finomságból kapunk kóstolót kisebb-nagyobb tányérokon. Ennek köszönhetően számtalan helyi ételt kipróbálhatunk akár egy vacsora során! A meze tehát hasonló a spanyol tapas-hoz, csak míg a tapas bárokban mi válogathatjuk össze, hogy miből kérünk, a meze esetén ez meglepetés, izgatottan várhatjuk, hogy mi kerül a tányérunkra! Akarom mondani tányérjainkra...

FRISSESSÉG - Az előző gondolatmenetet folytatva talán nem is kell nagyon magyarázni, hogy a meze összeállításánál a szakács figyelembe tudja venni, hogy épp milyen alapanyagok vannak frissen a konyhán, milyen zöldségeknek van szezonja, így akár egy éttermen belül is változó lehet, hogy melyik nap mivel lepnek meg minket. Persze vannak olyan alap ételek, amik szinte minden mezének a részei, de a jobb helyeken azért belevisznek egy kis csavart a dolgokba!

BŐSÉG ZAVARA - A meze ára nem azért drágább, mint a többi főételé, mert annyira trendi, hanem, mert valóban hatalmas lakomára számíthatunk ha mezét rendelünk! Kezdő mezézők (sőt a haladók is...) gyakran elkövetik azt a hibát, hogy már az előétellel (saláta, olajbogyó, mártogatósok, pirított pita vagy olajos kenyér) jóllaknak és megdöbbennek, hogy utána még mennyi minden érkezik az asztalra.

FOKOZATOSSÁG - A meze fogásait ugyanis nem egyszerre tálalják fel. Nagy bánatomra, mert olyan szívesen készítenék egy fotót, amin minden látszik! Az említett előételek után érkezik sorban a grillsajt, a sültkrumpli, a húsok és végül esetleg némi desszert is.

RÁÉRŐS FALATOZÁS - Mezét akkor érdemes rendelni, ha nem sietünk sehova. Ne akkor próbáljuk ki amikor utána a reptérre igyekszünk elérni a gépet. A mezének meg kell adni a módját, komótosan kell eszegetni, néha pihenni egy kicsit közben, iszogatni. A mezézés egy vidám családi esemény általában a ciprusiaknál. Körbeülik az összetolt asztalokat és akár 10-12 főre megrendelik a finomságokat és jókat beszélgetnek közben.

Taverna a tengerparton

Most, hogy ennyit meséltem a mezéről, egy konkrét éttermet szeretnék bemutatni, ahol a meze összes fogását igyekeztem lefotózni! Mielőtt azonban erre rátérünk, néhány szó az étteremről!

A Yialos Beach Grill House a tengerparton fekszik Latchi-ban, a sziget nyugati partján, az Akamas-félsziget északi oldalán. Az étterem szezonban, tavasztól őszig tart nyitva és fő profilja a grill ételek készítése. Nagyon hangulatos hely, pálmafák, buja növényzet vesz körbe minket miközben a tenger karnyújtásnyira hullámzik. Ideális helyszín egy kiadós ebédhez és egy romantikus vacsorához egyaránt!

Mi 2021 nyarán jártunk ott utoljára, akkor készültek a bejegyzésben szereplő fotók is. A meze akkor 15,95 EUR-ba került fejenként. Két főre rendeltük meg, de hárman fogyasztottuk el két kamasz gyerekemmel és még a párom is kóstolgatott belőle (ő külön főételt választott). Így is bőségesen jóllaktunk! A lenti képeken tehát azt a mennyiséget látjátok, ami két főre érkezett. Egy fajta ételt mindig egy tálon hoznak ki és arról lehet szedegetni a saját tányérunkra.

Öveket kikapcsolni, induljon a lakmározás!

Előétel gyanánt friss salátát, olajbogyót és 3 féle mártogatóst kaptunk belül puha, de kívül ropogósra grillezett pita társaságában. Pitát többször is hoztak az étkezés során, amikor látták, hogy elfogyott. A mártogatósok a következők voltak:

• Tzatziki - Uborkás, fokhagymás sűrű görög joghurt
  • Tarama - Szép rózsaszín kence, melynek színét a tőkehal ikrája adja
  • Tahini - Olivaolajjal készült szezámmagpaszta

Második körben érkeztek a kedvenceim! Az egyik tányérra tojásos sült cukkinit halmoztak, mennyei volt! A másikon lecsós alapon elkészített bulgur várta, hogy elfogyasszuk. Mi török rizsnek hívjuk ezt a fajta köretet, de nyilván Ciprus déli részén ne próbáljuk meg ilyen néven kérni... A ronda, de finom kategória győztese pedig a dolmades volt. Én nagyon kedvelem, de megosztó ez az étel, elég fanyar az íze. Szőlőlevélbe göngyölik bele a fűszeres, rizses tölteléket. A dolmades mellett egy másik különlegességet is láthatunk a tányéron, a töltött cukkini virágot! Imádom!

Petrezselyemmel megszórt, grillezett halloumi volt a következő fogás. A grillezés előtt azonban a sajtszeleteket lounza ágyra fektették így együtt sültek, tökéletesen kiegészítve egymást. Az önmagában is ízletes lounza füstölt sertés szűzpecsenyéből készül, felvágottként is lehet kapni a ciprusi boltokban.

A ciprusi kolbászok ízvilága, fűszerezése számomra nem a legjobb. Magyarországról érkezve szerintem nem érdemes kolbászt rendelni egy ciprusi étteremben, otthon sokkal finomabbakat lehet kapni. Mivel a mezénkben azonban kolbász is érkezett, így most újra megkóstoltuk, de a véleményünk továbbra sem változott. A fokhagymás olajjal nyakon öntött grillezett gombák viszont igazán ínycsiklandóak voltak. Velük együtt egy adag fűszeres sültkrumpli is az asztalra került és hamar el is fogyott!

Elérkezett a húsimádók kedvenc része, sorra hozták ugyanis a vegának cseppet sem mondható ételeket! A sheftaliát darált húsból, hagymából, petrezselyemből, fűszerekből gyúrják össze fasírtszerű laposabb, hosszúkás gombócokká, majd grillen megsütik őket.

Asztalunkra került egy-egy tányérnyi sertés és csirke souvlaki is. A falatnyi darabokra vágott húst kis fanyársra húzva grillezik. Azt hiszem nincs olyan meze Cipruson, melynek ne lenne a része ez az étel!

Végezetül zamatos bárány bordával zárult a mezénk. Bár teljesen jóllaktunk, azért számítottunk egy kis édességre, de a Yialos tavernában azt nem kaptunk. A legtöbb étteremben azért egy-egy falat édesség vagy egy tálca friss gyümölcs is a meze része. Csalódottak azért nem voltunk, így is igazán el voltak kényeztetve az ízlelőbimbóink!

Érdekességek

Vannak olyan éttermek, ahol két fajta meze közül választhatunk. Az egyik a meat meze, tehát a húsos meze. Ha ezt kérjük, akkor olyasmi ételeket kapunk, mint amit fent bemutattam. A másik változat a fish meze (hal meze). Ha erre tesszük le a voksunkat, akkor különféle halakat és tengeri herkentyűket kóstolhatunk végig.

Fontos még kiemelni, hogy a meze Dél-Cipruson jelenti a komplett ételsort. Észak-Cipruson is megtalálható a meze az étlapokon, de ott és Törökországban jellemzően egy előétel válogatást takar, melyben a helytől függően 3-8 féle mártogatós, olajbogyó, savanyúság szerepel.

Arra bíztatlak benneteket, hogy ti is próbáljátok ki legalább egyszer a mezézést, lehetőleg családdal vagy barátokkal! Amellett, hogy ízletes, helyi fogásokat kóstolhattok meg egy emlékezetes gasztrokalandban is részetek lesz!

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről! Ciprusi fotókat pedig az Instagram oldalunkon találsz: 2in1ciprus néven!