A Cape Aspro kék-fehér túrája

Izgatottan érkeztünk egy júniusi napon a Pissouri-öbölhöz, délelőtt 10 óra volt, vasárnap, a parkolóba egyre csak gyülekeztek az újabb és újabb autók. Hol egy család szállt ki az egyikből felfújható gumijátékokkal felszerelkezve, hol stand-up paddling deszkáikat húzták elő autóikból fiatalok. Olyan nap volt ez, amikor minden normális ember, aki csak megteheti, a strandolást választja.

Mi azonban régóta dédelgetett bakancslistás tervünket készültük véghezvinni, ami nem volt más, mint egy kirándulás a Cape Aspro (Fehér Fok) tenger fölé magasodó hófehér mészkőszikláin! Annyiszor láttunk már róla csodás képeket, hogy alig vártuk, hogy saját lábainkkal tapossuk az ösvényt, saját szemeinkkel csodáljuk a lélegzetelállító tájat!

A CIPRUSI KÉK TÚRA

Nyolc jelzett turistaút szövi át a dombokat, melyek közül négy biciklivel is járható. A turistautak 3 nehézségi kategóriába vannak sorolva:

• Könnyű: Enyhén emelkedő terep, bármely korosztálynak ajánlott.
  • Közepes: Általános nehézségű terep, jó kondiban lévő felnőtteknek ajánlott. Előfordulnak szűk ösvények és hirtelen szintemelkedések.
  • Nehéz: Nehéz terep, sok emelkedővel, lejtővel. Időnként durva, csúszós, keskeny és erősen meredek az út. Jó kondiban lévő felnőtteknek ajánlott, kisgyerekek számára nem javasolt.

Ide kattintva csemegézhettek közülük, attól függően, hogy milyen nehézségű túrára vagy milyen látványosságokra vágytok inkább. Van, ahol például szabadon legelésző lovak mellett halad az út, máshol végtelen szőlőültetvényeket kerülget. Számunkra a tengerre nyíló panoráma volt a döntő szempont így a Kék utat (Blue route) választottuk, annak is csak egy részét jártuk be a nagy melegre való tekintettel. A lenti térképen a 8-240 pontok közötti részt tettük meg. A számok egyébként a tengerszint feletti magasságot jelölik. Ez a táv kb. 4.5 km irányonként. Ez az út a fenti kategóriák közül a Nehéz besorolást kapta.

INDULÁS A PISSOURI-ÖBÖL NYUGATI OLDALÁTÓL

Lelkesen vágtunk neki az útnak, ami eleinte szélesen, szinte észrevétlenül emelkedett egyre feljebb. Magunk mögött hagytuk a Pissouri-öblöt, melynek világoskék vizén motorcsónakosok, jetskisek vágtáztak.

Poros utunk hamar összeszűkült, óvatosan, lépéseinkre figyelve haladtunk tovább, volt ahol egy-egy kötél is segítette biztonságunkat. Ez jól is jött, hiszen a lábnyomnyi széles út mellett meredeken szakadt le a domboldal a tengerbe.

Időnként az egyik-másik csúcsról körbetekintve nem győztünk betelni a látvánnyal! Picit letérve az útról, leereszkedtünk újra és megcsodáltuk az eldugott öböl melletti sziklafalakat és az őket nyaldosó türkizkék tengert. A krétafehér sziklafalak mögötti rész barlangokat is rejt, de mivel azokat csak a vízen átúszva tudtuk volna megközelíteni, így most inkább folytattuk a túrát, ismét felfelé!

HALADJUNK EGYRE FELJEBB

Szebbnél-szebb panoráma várt ránk, ahogy egyre feljebb értünk. Néha egy-egy kőre erősített jelzés mutatta a helyes utat. Nem győztük fotózni a sziklákat, melyeknek a tenger adott kontrasztos hátteret!

kanyarog az út egyre magasabbra

egyre szédítőbb a látvány

az út

sokszor megálltunk nézelődni

Az egyik üreges szikla kiváló volt arra, hogy picit elbújjunk az égető Nap elől, valamint hogy egy ablakon keresztül tekintsünk le az alattunk lévő tájra!

Újabb és újabb emelkedők következtek, de nem vészes a szintemelkedés a túra során! A nehézséget itt a nagy meleg jelenti, hiszen kitett, árnyék nélküli sziklás útvonalon kell haladni. Illetve a terep is technikás itt-ott. Totálisan magashegyi hangulatunk volt, pedig alig voltunk 100-200 méterrel a tenger szintje felett.

IDŐZZÜNK EL AZ ÁRNYÉKOT ADÓ FA ALATT

Előbb-utóbb kicsit távolodtunk a tengertől, cserébe ahogy egyre magasabbra értünk, a kopár vidéket zöld mediterrán növények, tüskés bokrok váltották fel, sőt egyszer csak megpillantottunk egy olajfát! Annyira megörültünk, mint sivatagban az oázisnak, meg is álltunk pár percre pihenni árnyékot adó lombjai alatt. Bőségesen vittünk vizet magunkkal, de készleteink így is fogyásnak indultak, egyre könnyebb lett a hátizsák...

Immár több fa tarkította az utat, mely hófehér helyett vöröses színben pompázott már ekkor. Lábunk elé nézve a sokasodó barna bogyók utaltak először a kecskék jelenlétére, majd találkoztunk is néhányukkal, akik mekegve üdvözöltek minket majd ijedten tovább álltak. Volt, aki néhány méterrel arrébb megállt, tudta jól, hogy nem fogunk utána menni a tüskés bozótban. :-)

NE TÉRJÜNK LE AZ ÖSVÉNYRŐL

Túránk utolsó szakaszáról séta közben ismét csodálhattuk az alattunk elterülő tengert. Itt a terep már semmilyen technikai nehézséget nem okozott, viszont óvatosnak kell lenni, nem szabad letérni az útról, nehogy véletlenül egy kígyóra lépjünk. Élnek itt ugyanis mérges viperák és kevésbé mérges fekete színű kígyók is. Egyhez az utóbbiak közül nekünk is volt "szerencsénk", de nem zavartuk egymás útját.

a második magányos fa az út során

megunhatatlan táj

a kép közepén látszik a kígyó farka (közelebbi képet nem sikerült róla készíteni, de igazából ezt nem is bántuk)

KERESSÜNK MENEDÉKET, SZEREZZÜNK VIZET

A fenti képen 240-essel jelölt pontban ért véget családunk 4/5-ének túrája. Míg Z visszafutott az autóhoz és eljött értünk, mi egy elhagyatott, befejezetlen házban húztuk meg magunkat, ez volt az egyetlen árnyékot adó hely, amit találtunk. Mit szóltok? Ház, kilátással a tengerre!

Bár kihalt volt minden a környéken, egy közeli ház előtt parkoló autót fedeztünk fel, gondoltuk csak van akkor ott valaki, igazunk is lett! Megkértük az angolul kiválóan beszélő helyi férfit, hogy töltse fel nekünk üresedő vizes palackjainkat. Hiába mondtuk neki, hogy megfelelő a csapvíz, ő behűtött ásványvízzel ajándékozott meg minket! Nem is tudja milyen hálásak voltunk neki!

Összességében azt mondhatjuk, hogy egy szuper látványos, felejthetetlen túra vár arra, aki a Cape Aspro Kék útját választja! Ha szerettek kirándulni, érdemes akár nyaralás alatt is szánni erre egy fél napot, persze nem az augusztusi 40 fokban.  Túra után pedig nincs is annál jobb, mint belecsobbanni a hűsítő tengerbe!

HASZNOS TANÁCSOK

• Ha tehetitek a túrára ne nyáron menjetek, hanem tavasszal, akkor nincs olyan meleg és zöldebb a táj!
  • Kétszer annyi vizet vigyetek, mint amennyit elsőre gondolnátok!
  • Mindenképp zárt cipőben menjetek, szandál, papucs nem megfelelő erre a terepre!
  • Legyen nálatok kalap, baseball sapka vagy egyéb fejfedő.
  • Kisgyerekekkel nem indulnék neki ennek a Kék túrának, mert sok helyen kitett, morzsalékos az út, meredeken letörő sziklafalak, szakadékok mellett kell haladni. Tizenévesekkel már jó lehet, ha van tapasztalatuk. A mi gyerekeink kiskoruk óta túráznak hazai és határainkon túli hegyekben, így velük vállalható volt ez a terep.
  • Ha bármi esélyt jelez az időjárásjelentés esőre vagy viharra, ne induljatok el! Az út is elmosódhat, illetve a villámok elől sem nagyon van hova behúzódni.

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!

...............

Előző bejegyzés:

Séta a kis folyó kanyargós torkolatánál