Kirándulás a Vipera-sziklához

Imádjuk a Buffavento várat! Nem adja ugyan könnyen magát, de nagyon izgalmas a falai között bóklászni, a kilátás pedig leírhatatlan! Ráadásul sosincs tömeg ott, így kabócaszó kíséretében akár relaxálhatunk, piknikezhetünk is egyet a vár csúcsán egy lapos sziklán elterülve! A várat mi már többször meghódítottuk, itt a blogon is meséltem már történetéről, megközelítéséről részletesen! Idén nyáron annyival emeltük a tétet, hogy a vár megmászása előtt tettünk egy rövid kirándulást és felkerestünk egy látványos kőhidat, ami az erdő mélyén bújik meg! Ma főként erről szeretnék mesélni nektek!

Vipera-szikla

Mit jelent a B betű?

A Buffavento vár lábánál lévő parkolóban hagytuk autónkat a terebélyes olajfa árnyékában. Tanulmányoztuk pár percig a parkolóban lévő tájékoztató táblát, melyen egy hosszabb túra ajánlás, a teljes Buffavento turistaút szerepel. Mi a jobb oldali kör egy részét jártuk be, az Arching Rock (Kemerli Kaya, Viper Stone) névvel jelölt sziklaképződményhez kirándultunk el. A B betűvel jelzett úton indultunk neki a hegynek. A B betű azonban nem a Buffavento turistaútra utal. A Besparmak trail Észak-Ciprus legismertebb, 260 km hosszú túraútvonala a keleti és a nyugati partok között, ezt jelölik mindenütt, fákon, köveken, táblákon egy-egy B betűvel. Itt egy darabon párhuzamosan fut a Buffavento turistaúttal, ezért találkozhatunk a B betűs jelöléssel is.

parkoló a Buffavento vár lábánál

információs tábla a Buffavento turistaútról

Úton a kőhídhoz

Kezdetben felfelé kaptattunk egy kecskecsapás-szerű szűk, köves ösvényen. Az utat valóban előszeretettel használják a kecskék is, bogyóikat eleinte még igyekeztünk kerülgetni, de később olyan mennyiségben borították be az utat, hogy ez szinte lehetetlen volt. Az ösvényen hol apró kavicsokon, hol nagyobb lépésre kényszerítő köveken haladtunk.

Néhol meredeken szakadt le a hegyoldal mellettünk, de vigyázni kellett, hogy ha meginog az egyensúlyunk, akkor ne egy szúrós, tüskés mediterrán növényben kapaszkodjunk meg. Mert tapasztalatból mondom, hogy az nem kellemes. 😅 Belőlük egyébként akár múzeumot lehetne nyitni, a magas arany színűek, a tömzsi zöldek, az egyszerű szürkék és a buzogányfejűek is képviseltették magukat. A tájat is folyamatosan kémleltük, hiszen festői volt a panoráma és a hegybe vájt török zászlót is megpillanthattuk az út során.

A kabócák énekét hallgatva haladtunk, mikor egyszer csak megváltozott a táj, az út kiszélesedett és magas fák között kanyargott tovább.

Eddigi utunk csupán 1 km volt 100 m szinttel, de így is izzasztó a nyári melegnek, a terepviszonyoknak és a szintemelkedésnek köszönhetően. Kiérve egy aszfalt útra egy újabb tábla jelezte, hogy mai túránk első állomásához, a hegyek között megbújó Vipera-sziklához merre kell továbbmenni.

A tábla mögött, jobb oldalon indult el az ösvény lefelé. Ez egy lépcsősnek álcázott, de valójában egy eléggé csúszós, törmelékes út. Mellette tömzsi, gömbölyű, apró bokrok sorakoztak a talajon. Figyelmünket nem csupán halvány rózsaszínű virágaikkal hívták fel magukra, hanem orrunkat is megcsiklandozta a kakukkfű mással össze nem téveszthető jellegzetes illata! A kakukkfű őshonos ezen a vidéken, Cipruson barangolva július, augusztus hónapokban más helyeken is találkozhattok a mediterrán klímát kedvelő növény virágba borult példányaival!

De térjünk vissza kalandos ösvényünkhöz! Néhány perc séta után tárult elénk a hatalmas kőhíd, a Vipera-szikla, ami fantasztikus látványt nyújtott! Bemásztunk a boltív alá és elkészítettük a fotókat a nap hőseiről!

Miután kiélvezkedtük magunkat visszasétáltunk a fenti információs táblához és jobbra fordulva, az aszfaltos úton haladva indultunk vissza a vár irányába. Annak ellenére, hogy nem kifejezetten erdei úton jártunk már, a környezet itt is nagyon szép volt, a kabócák éneke nem lankadt, pillangók repdestek körülöttünk és izgalmas kőképződmények mellett haladtunk el magas hegyek ölelésében a napszítta vidéken. A Buffavento várhoz közeledve annak falai is egyre jobban kirajzolódtak! Autónkhoz visszaérve megnéztük, eddig összesen 3.3 km-t tettünk meg, kulacsainkat feltöltöttük vízzel és folytattuk a kirándulást, következhetett a vár meghódítása!

Irány a vár!

A várhoz egy néhol töredezett, de szépen kiépített lépcsősor kanyarog fel. Ez technikai nehézséget nem okozott, de a tüdőnket és a lábizmainkat azért megdolgoztatta! Kb. 200 méter szintemelkedést kellett legyőzni, a tenger szintje felett 700-ról 900 méterre lépkedtünk fel. A vár nevéhez méltóan (Buffavento jelentése:  szelekkel küzdő) most is erős szél szárította izzadtságcseppjeinket. Eleinte a főváros, Nikozia irányába kémlelhettük a tájat, majd ahogy feljebb értünk, látványos panoráma tárult elénk az északi oldal, Kyrenia sőt a török partok felé.

Az első kapuig a gyerekek 14, mi pedig 23 perc alatt értünk fel, nyilván mi csak azért voltunk lassabbak, mert fotóztunk is közben. 😉 A kaputól a csúcsig az ifjúságnak újabb 2, nekünk 4 percbe telt feljutni. Kellemesen elfáradtunk!

Bejártuk a vár romos és jobb állapotban megmaradt részeit, fotózkodtunk a csipkés boltívekkel, bámultuk a csodás tájat, picit pihentünk, és megcsappant vízkészletünkkel visszaereszkedtünk az autóhoz.

A túra (a kőhíd és a vár) összesen 6 km hosszú volt és 3 óra alatt tettük meg, laza, nem sietős tempóban, pihenőkkel együtt.

Ha el tudtok szakadni kicsit ti is a mágnesként csábító tengertől és kaphatóak vagytok egy kis természetjárásra, akkor szívből ajánlom nektek ezt a kirándulást kőhíddal, várral, kecskebogyókkal, kabócákkal, kakukkfűvel!

A Buffavento várról már írtam részletesen korábban, így ismételni nem akartam magam, ide kattintva megtaláltok minden fontos infót!

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről! Sőt, már az Instagramon is megtalálsz: 2in1ciprus néven!

...............

Előző bejegyzés:

Mit csináljunk Larnacában? - II. rész: Izgalmas helyek a régióban!

Következő bejegyzés:

30 óra a tengeren, avagy kompos kalandok kutyával és autóval!