Buffavento vár, ahol a szél az úr

Észak-Ciprus három híres fellegvára a Buffavento, a Szt. Hilarion és a Kantara vár. A Kantara vár meghódításáról szóló részt ide kattintva olvashatod.

A Buffavento fekszik a legmagasabban az említett várak közül, 955 méterrel a tengerszint felett. Az eredeti vár a 11. században épült, majd a 14. században újjáépítették, ennek maradványait tudjuk ma megtekinteni. A neve azt jelenti, hogy a szelekkel küzdő, hiszen egy nagyon kitett várról van szó. Nehéz megközelíthetősége és elhelyezkedése miatt a várat főleg börtönnek használták, valamint megfigyelésre, jól be lehet látni onnan a távoli vidékeket. A két másik vár között helyezkedik el, ráadásul mindkettő látható belőle, így arra is tökéletes volt, hogy jelekkel információt továbbítsanak a várak között.

a vár arca :-)

A három közül a Buffavento vár megközelítése a legnehezebb, több szempontból is. Egyrészt autóval sem olyan könnyű eljutni a vár tövében lévő parkolóig. Két út vezet oda, az egyik a Taskent Nature Parkon keresztül, ez nagyon rossz minőségű, több helyen köves, göröngyös. Főleg, hogy az út a parkon keresztül vezetne, de az le van zárva, így kerülni kell, egy mély gödrökkel tűzdelt földúton. Természetesen mi erről közelítettünk, nem volt egy felemelő élmény... (Update 2022: Az előbbi út azóta lezárásra került.) A másik út - visszafelé már erre mentünk - a Buffavento étterem felől vezet a várhoz, én ezt ajánlom, sokkal jobb, mint az előző variáció. Az éttermet bal oldalon elhagyva - ahogy egy tábla is jelzi - jobbra kell fordulni, majd egy szűk úton haladni tovább egészen a kis parkolóig, ahol egy idős olajfa fogad minket, melynek árnyékába akár le is parkolhatunk.

Másrészt a Buffavento vár megmászása is nehezebb, mint a másik két vár esetében, felfelé kb. 30 percen keresztül kell lépcsőzni míg elérjük az első szintet, majd még néhány percet mire feljutunk a legmagasabb pontra. Ez a nagy melegben igen fárasztó lehet, ha az ember nincs edzésben, így érdemes ide tavasszal vagy kora reggel ellátogatni. De kihagyni semmiképpen nem érdemes, hiszen szuper környezetben, az egész út során csodás kilátásban gyönyörködve nagy élmény meghódítani a várat! Mi egy áprilisi napon jártunk itt, kellemes tavaszias idő volt, a szél valóban erősen fújt, így néha elkelt a pulóver is.

többszáz ilyen lépcsőt kell megmászni

a háttérben a parkoló is látszik

csak óvatosan lefelé is

kilátás Nicosia irányába

Ezt a várat bátran megmászhatjuk bármikor, nincs ott senki, nem szednek belépőt. Cserébe szolgáltatásokra sem számíthatunk, nincs mosdó, nincs étterem, kávézó. Vigyünk magunkkal elegendő vizet a túrára!

alakul a kilátás

A vár nem adja könnyen magát, viszont kárpótol minket az elképesztő kilátás a környező síkságra, a hegyekre és a tengerre, felérve 360 fokos panorámára készülhetünk! Ráadásul mivel nehéz megközelíteni, itt alig van valaki. Mi talán 3 emberrel találkoztunk.

kilátás Kyrenia felé

kilátás a környező hegyekre

messzire elláthatunk a Karpaz-félsziget irányába is

A fennmaradt romok kevésbé jó állapotúak, mint a másik két vár esetében, de ez mit sem von le a hangulatából, itt is van bőven mire felmászni, akadnak jó fotós helyek. Mivel a vár több szintből áll, érdemes mindegyiken kicsit elidőzni és kitekinteni a környező tájakra és elképzelni, hogy mekkora erőfeszítés lehetett felépíteni erre a nehezen megközelíthető meredek hegyre.

az első szint

A csúcson kitűztük képzeletbeli zászlónkat, ittunk jó sok vizet, pihentünk egy kicsit és próbáltuk a távolban megkeresni szemeinkkel a másik két várat. Lefelé elég gyorsan leértünk, pedig nem siettünk, hisz olyan jó volt ott lenni!

a vár legmagasabb pontja
letekintve fentről az első szintre valamint Nicosia irányába

Amennyiben a kirándulás után ebédelnél egy jót, ajánlom a Buffavento éttermet, ahol finom falatok és pazar kilátás vár rád.

Szívesen olvasnál Észak-Ciprus többi váráról is? A lenti linkekre kattintva megteheted:

Kantara vár - a legkeletibb fekvésű és a legmisztikusabb

Kyreniai vár - a legsokszínűbb vár, közvetlenül a tengerparton

Szt. Hilarion vár - a legnagyobb és legjobb állapotban fennmaradt fellegvár

Ha tetszett, amit olvastál csatlakozz Facebook oldalamhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!

...............

Előző bejegyzés:

Finom falatok a Buffavento étteremben, a hegyek között

Következő bejegyzés:

A Sárkány barlangja és vadregényes tengerpartja