Xyliatos víztározó és tanösvény - Rövid, de meseszép kirándulás a tó körül

A júliusi hőség elől szöktünk el egy kicsit, hogy néhány fokkal hűvösebb időben, árnyas fák alatt kiránduljunk egy izgalmasat. Bár nem a tengerparton voltunk, a pazar látványról, a kékeszöld víztükörről így sem kellett lemondanunk!

A Xyliatos víztározó (Xyliatos dam) körül egy közel 4 km-es tanösvény (Xyliatos dam nature trail) fut végig, melyet bejárva szinte az egész út során a tóra nyíló panorámában gyönyörködhetünk.

Néhány szó a víztározóról

Cipruson sok víztározót találunk, melyek a sziget vízellátását biztosítják a hosszú, meleg nyarak során. A Xyliatos víztározót az 1980-as évek elején alakították ki, akár 1.3 millió köbméter vizet is képes tárolni.

Megközelítés

A Troodos hegységben megbújó víztározó mindentől pont elég távol van ahhoz, hogy ne legyen tömeg, a fővárosból kb. 45 perc alatt, Larnacából pedig bő egy óra alatt érhető el autóval. Ha az első pár száz méter sétát meg akarjátok spórolni, akkor közvetlenül a tó mellett is le lehet parkolni. Mi picit odébb tettük le az autót (Xyiliatos Dam Picnic Site), itt fából épült padokkal, asztalokkal, sütögető hellyel, kúttal, játszótérrel felszerelt piknikező helyet alakítottak ki, ahova előszeretettel járnak ki hétvégente a helyi családok.

Kirándulás a tó körül

A piknikező helytől gyalogosan indultunk útnak, hogy megkerüljük a tavat. Először a farönkökből épített lépcsőket megmászva igyekeztünk felfelé, így mire a túra hivatalos kezdőpontjához értünk már kapkodtuk a levegőt.

A tó partját elérve, jobbra fordulva néhány métert egy széles betonúton kellett megtenni, míg el nem értük a víztározó túlfolyóját. Ha nem nyáron, hanem csapadékosabb évszakban jártok erre, akkor ez is izgalmas látvány a fölötte kialakított hídról! Innen, a túlfolyótól indul a tábla szerint a 3.8 km hosszú körtúra.

a körtúra hivatalos start pontja

ezt a dombot kell megmászni a túra elején

A tanösvény első szakasza a víztározó melletti dombra kanyargott fel, lábunk alatt száraz tűlevél ropogott, ezen a részen kell a legtöbbet felfelé menni. De megéri azért a látványért, ami lépésről lépésre egyre szebb, majd végül fent teljesedik ki! Ezt a tanösvény tervezői is észrevették, hiszen kirakták a View point táblát és padot is elhelyeztek a fáradt vándoroknak. Csodás látvány a tó, körülötte a sok-sok fával, háttérben pedig a hegyekkel!

Kanyargós utunk kicsit később egy széles lejtőben folytatódott, ahol a lendület annyira elragadott minket, hogy nem vettünk észre egy balra mutató jelzést, így néhány 10 métert rossz irányba mentünk. Szerencsére hamar rájöttünk, így visszataláltunk a helyes útra.

Immár a víztározó hosszanti oldala mellett haladva, a változatos tájat bámulva, friss levegőt szippantva sétáltunk enyhén lejtős, szűk ösvényen. Néha feltűnt egy-két horgász (csak engedéllyel szabad horgászni!), máskor a kacsák vonták magukra figyelmünket. De ha csupán a csillogó víztükör látványába feledkeztünk bele, önmagában az is mosolyt csalt arcunkra. Volt egy-két lehetőség, ahol egészen a tó partjáig lesétálhattunk és megérinthettük a hűsítő vizet. Néhol újabb padok csábítottak egy kis pihenésre.

Szellősen sorakozó fenyőfák árnyékában, hol madarak, hol kabócák hangját hallgatva bandukoltunk a néptelen ösvényen (egy családdal találkoztunk csak az út során), mígnem elértünk egy kis hidat, mely alatt most csak kisebb kövek élvezték a napsütést. Amikor magasabb a víz szintje a tóban, akkor mutatkozik meg a híd valódi szerepe, hiszen akkor a víz fölött kelhetünk át rajta.

A hídon átérve, balra fordulva burjánzó mediterrán bokrok közt folytattuk utunkat, ahol a 10 cm-es szitakötők is jól érzik magukat! Számos növény mellett táblát is elhelyeztek, melyről le tudtuk olvasni a nevüket. Az utolsó néhány száz métert csak az autóút mellett tudtuk megtenni, de volt elég hely a korlát tó felöli oldalán, így nem kellett magán az aszfaltúton haladni, épségben, vidáman, élményekkel töltekezve értünk vissza a kiindulási pontra. Számunkra nagy meglepetés volt ez a kirándulás, nem gondoltuk, hogy ennyire szép környezetben fog telni ez a másfél óra, folyamatosan egyik ámulatból a másikba estünk és mint látjátok nem győztünk fényképeket készíteni, hogy mindezt meg is örökítsük!

Információk

• Bátran ajánlom gyerekekkel vagy aktív nagyszülőkkel is ezt a kis túrát. Igazán nem hosszú, nem megeröltető és szinte végig nagyon szép a táj, jó a levegő!
  • Babakocsival azonban az út nem járható.
  • Hivatalos besorolása: 2-es (közepes nehézségű)
  • A túra során 500-600 m magasan járunk a tenger szintje felett.
  • A szintemelkedés a kirándulás során maximum 100 m.
  • Kb. 1 - 1.5 óra szükséges ahhoz, hogy körbejárjuk a tavat.
  • Belépő és parkolási díj nincs.
  • Elemózsiát és vizet vigyetek magatokkal, vásárlásra nincs lehetőség.
  • Lábbelinek túraszandál vagy sportcipő ajánlott.
  • A legideálisabb február végétől március közepéig felkeresni a tavat. Egyrészt mivel magasabb a vízállás, így természetesebbnek hat. Másrészt a virágzó mandulafák, a százszorszépek és a pipacsok még különlegesebbé teszik a kirándulást!
amikor magasabb a vízállás, egészen a fákig felér a víz szintje

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!