6 ok, hogy ellátogass Koukliába!

Kouklia... Ha csupán néhány alkalommal jártál Cipruson, valószínűleg nem cseng ismerősen ez a dallamos név. Pedig Kouklia egy bájos falucska Pafosztól mindössze negyedórányi autózásra, ahol jó szomszéd módjára fér meg egymás mellett a múltidéző régészeti park és az egymás mellett sorakozó modernebb villák. Tarts velem, kukkantsunk be együtt Koukliába, nézzünk meg 6 dolgot, ami izgalmassá teszi ezt a falut!

1. Családi tavernák

A falu szívében, a központi téren egy kis templom díszeleg, mellette találunk kézműves boltot, valamint kisebb-nagyobb családi tavernák hívogatják a vendégeket. Mi is lehuppantunk az egyik úttestre kipakolt kockásabroszos asztal mellé és ízletes ciprusi fogásokkal csillapítottuk éhségünket. Közben fél szemmel figyeltük a tér világmegváltó eseményeit, hiszen itt mindenki ismer mindenkit és mindig történik valami! Az Efraim Tavernára esett a választásunk, melynek egyik specialitása az óriási cipóban tálalt saláta. Mi ezt ugyan nem próbáltuk ki, de grill ételeik és a forrón érkező briam (mondjuk úgy, hogy a görög lecsó) kiváló ízorgia volt számunkra!

Efraim Taverna

briam, a görög lecsó, meleg pitával tálalva

kézműves ajándékbolt

2. Régészeti park, mely az UNESCO Világörökség része

Ebéd után szakítottunk időt a faluban található régészeti park meglátogatására (Papaipafos Archaeological Site and Kouklia Local Museum). A pafoszi régészeti lelőhelyek után ez talán nem annyira látványos, de aki szívesen tölti idejét a történelmi emlékek közt, itt is találhat sok érdekességet. Egykor az ősi Palaipafos (görögül „régi Pafos”) városa állt itt, ami nem csupán az egyik legfontosabb városállam volt a szigeten, hanem kedvelt zarándokhely is! Nem véletlen tehát, hogy ez volt az első ciprusi lelőhely, amelyet felvettek az UNESCO Világörökség listájára 1980-ban.

Megtekintettük mi is a Kr.e. 12. századból származó Aphrodité-szentély maradványait, mely az ókori görög istennők leghíresebb szentélye volt. Ezen kívül bóklásztunk az egykori városfal fennmaradt részei mellett, ahol információs táblák segítettek abban, hogy jobban el tudjuk képzelni hogyan is nézett ki a terület a múltban. A távolba tekintve pedig a napszítta dombokon álló hatalmas szélkerék-óriások csápolása vonta magukra figyelmünket.

3. Templomok

Kouklia utcáin sétálgatva a körbezárt régészeti parkon kívül is találtunk templomot a régi időkből (Panagia Odigitria), melynek izgalmas boltíveivel érdemes volt egy-egy fotót készíteni. De a falu főterén álló, pálmafákkal körbevett kőtemplomot se hagyjátok ki, melyet Lukács apostolnak szenteltek fel. Ez utóbbi manapság a falu legfőbb temploma, 1895-ben építették újjá egy földrengést követően.

4. Kígyó park

Izgatottan látogattuk meg a faluban található Kígyó parkot is (Kouklia Snake & Animal Park), amit valójában parknak hívni túlzás, hisz egy családiház kertjében látnak minket vendégül 2 EUR-os belépőért cserébe. A család udvarában elsősorban a Cipruson élő kígyókat és egyéb hüllőket mutatják be, találkozhatunk gekkókkal és simogathatunk teknősöket is. A "parkban" nem volt kígyózó sor, mi voltunk csak az egyetlen látogatók épp, így privát túravezetést kaptunk, mely során minden kígyót előcsalogattunk közösen a házából és megtudhattuk, hogy melyek ártalmatlanok és hogy hogyan néz ki például a levantei vipera, akivel jobb nem összetalálkozni a természetben. Cipruson élnek ugyanis kígyók szabadon. Alapvetően nem leselkednek ránk minden bokorban, de a kirándulások során figyelni kell rá, hogy a kitaposott útról ne térjünk le a bozótos, füves, aljnövényzettel borított részekre.

hátul látszanak a kígyók házai

a vipera, aki bár lomhának tűnt, de gyors, váratlan ugrásokra is képes

A kertben néhány asztal is van, minket friss, roppanós szőlővel kínáltak meg, de vásárolni is lehet kávét, friss narancslevet és egyéb italokat.

5. Változatos mediterrán növényvilág

Kígyók, romok, templomok ide vagy oda, őszintén szólva engem leginkább azért fogott meg a falu, mert nem tudnék még egy ilyet mondani, ahol ennyiféle növény megtalálható ennyire koncentráltan, egy kupacban! A pálmák és a színes virágok, a hatalmas leanderek mondhatni nem olyan meglepőek, de itt citromfák, olajfák, gránátalma, banán, murvafürtök, kaktuszok és egyéb szépségek szegélyezték utunkat lépten-nyomon ezen a szép júliusi délutánon! Még a parkoló autóknak is hatalmas, virágba borult fák adtak árnyékot a perzselő Nap elől! A gránátalmafa egy apró kertben állt, melyben egy bácsika tett-vett éppen, de széles mosollyal bólogatott, mikor megkérdeztem nem probléma-e neki, ha lefényképezem a gömbölyű gyümölcsöket.

6. Aphrodité sziklája

A falu központjától, az előbbi látnivalóktól kb. 10 percnyi autózásra található Aphrodité híres sziklája. Azonban ez a rész is Koukliához tartozik, így semmiképp nem maradhat le erről a listáról Ciprus egyik legismertebb természeti látványossága, Aphrodité sziklája vagy ahogy a helyiek emlegetik: Petra Tou Romiou! A sziklához, amellett, hogy gyönyörű és nyugalmat áraszt, több legenda is kapcsolódik, ezekről itt írtam korábban részletesen! A környéken található szuper kilátópontokról pedig ide kattintva olvashattok! Most csak annyit mondanék, hogy egy szépséges, köves part, hevesen hullámzó, hűs tenger és egy legendákkal, mítoszokkal, babonákkal fűszerezett különleges kisugárzású hely vár benneteket, ahová biztosan visszavágytok majd!

Koukliában a fentieken kívül is várnak rátok érdekességek, például zöldellő golfpályák, emlékmű (mely egy helikopter baleset áldozatainak állít emléket), régi olajprés, sőt akár egy ősi cukorgyár maradványaira is rábukkanhattok! Kalandra fel, ha Aphrodité sziklájának környékén jártok, barangoljatok egyet ebben a sokszínű faluban is!

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről! Sőt, már az Instagramon is megtalálsz: 2in1ciprus néven!

...............

Előző bejegyzés:

30 óra a tengeren, avagy kompos kalandok kutyával és autóval!