Vendégposzt: Kedvenc programom Cipruson - Varosha, a szellemváros

Varoshát (görögül: Varoszia, törökül: Maras), az Észak-Cipruson található, szigorúan őrzött, szögesdróttal körbevett városrészt több, mint 40 évig elzárták a külvilág elől, miután 1974-ben egyik napról a másikra néptelenné, majd katonák által őrzött területté vált. De 2020 október 8-án egy részét újra megnyitották a nyilvánosság előtt. A területre ingyenes a belépés, bejárható gyalogosan vagy aki szeretne bérelhet biciklit, ami nekünk 2 órára 20 TL/fő (kb. 400 Ft) volt.

Varosha, a szellemváros

Családunknak 2022 nyarán nyílt alkalma ellátogatni ide, ami nem csupán nekünk felnőtteknek okozott maradandó élményt, hanem a gyerekekre is mély benyomást tett, amellett, hogy már maga az easyrider-es bringázás is nagy kaland volt számukra. Mi kb. 7.5 km-t tekertünk, így úgy gondolom érdemes élni a biciklibérlés lehetőségével annak, aki alaposan körbe szeretne járni viszonylag rövidebb idő alatt.

A mai bejegyzést, pontosabban fogalmazást a fiam írta még szeptemberben, amikor egy emlékezetes nyári élmény szavakba öntése volt a feladat. Mivel megengedte, hogy felkerüljön a blogra is, én csupán bepötyögtem a számítógépbe!  Fogadjátok szeretettel Boti írását!

.....................................

A kedvenc programom Cipruson 2022-ben

Nekem ebben az évben Cipruson a kedvenc programom a szellemváros, Varosha felfedezése volt. A város az 1974-es török invázió óta lakatlan, sőt mi több, érintetlen is, mivel hogy a török katonai terület része. Manapság már elég jól látszik a városon a természet ereje, ahogyan szépen lassan visszaszerzi a tőle elvett földeket.

Mi kora délelőtt érkeztünk a helyszínre autóval és meglepően könnyen le tudtunk parkolni a város mellett fekvő stadion parkolójában, ahonnan egy fél percnyi séta után már a düledező házak között voltunk.

bejárat a Dr. Fazil Kücük Stadion mellett

A bejárat után pár méterrel a bal oldalon találtuk meg a biciklibérlő helyet, ahol fejenként 20 líráért, plusz egy iratért (amit visszaadtak ha visszavitted a biciklit) választhattunk magunknak bicikliket. Átnéztünk egy csomót, mindegyiknek voltak hibái például az ülést nem lehetett állítani vagy nem fogott a fék és nekem mind nagyon alacsony volt, de ezzel még kalandosabbá alakult az út.

A várost a jelzett bicikliutakon lehet bejárni és letérni róla tilos és ezt komolyan veszik a rendőrök és a katonák. Az omladozó házak, régi szállodák, boltok között gurulva nehéz volt elképzelni, hogy Varosha volt az 1970-es évek elején egész Ciprus meg a mediterrán vidék egyik legvirágzóbb nyaralóparadicsoma. Egy idő után amikor kezdett unalmas lenni, mindig felbukkant valami új, ami felkeltette az érdeklődésemet. Jó lett volna belülről is megnézni néhány épületet, de minden el volt kerítve, mert bármikor összeomolhatnak.

Kb. féltávnál alkalmunk nyílt rá, hogy lemenjünk a tengerpartra és megnézzük azt a strandot, ahol pár évtizede még emberek ezrei fürödtek naponta és amikor indultunk volna visszafelé még egy macska is odajött hozzánk.

gyönyörű tenger a romos házak mellett

az egykor közkedvelt tengerparton már újra strandolhatunk, akár napágyakat is bérelhetünk 15 TL-ért (300 Ft)

manapság ismét be lehet ülni egy kávéra a parton

a cicusok az elmúlt években is bejárhattak ide

Rengeteg épületről a törökök már lekaparták a görög betűket, de egy-két helyen még sikerült megpillantani párat, például egy színházszerű épület homlokzatán.

minden épület körbe van kerítve

egy csoport a fotó miatt átmászott a köteleken, de egyből rájuk szóltak

A Cyprus Airways egykori táblája is fennmaradt

Miután visszaértünk a bejárathoz, leadtuk a bicikliket, beszálltunk az autóba és meglátogattunk egy kis éttermet a tenger partján. Látszatra csak egy idős bácsi volt ott, aki nem beszélt angolul, de valószínűleg egy szakács vagy szakácsnő is lapult a konyhában. Mire odaértünk én már nagyon éhes voltam, szóval csak egy omlettet kértem, mert, hogy az biztos gyorsan elkészül, de nem jött be, elég sokat kellett várnunk. De a kaja legalább finom volt!

Hazafelé még beugrottunk a Petekbe, hogy visszaszerezzük az elégetett kalóriákat. Én szokás szerint a kedvencemet, a csokis profiterolt kértem. Nagyon jó kis nap volt!

finomságok a Petek cukrászdában, Famagustában

csokis profiterol

Varosha, a szellemváros bejáratát itt találod a Google Maps-en:

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről! Vidám ciprusi fotókat pedig az Instagram oldalunkon találsz: 2in1ciprus néven!

...............

Előző bejegyzés:

Ciprusi ünnepnapok 2023-ban

Következő bejegyzés:

Ne ússz az áramlattal szemben!