A vadregényes Kremmioti vízesés

A Kremmioti folyó Kritou Terra falu északkeleti részén folyik olyan sebesen, hogy egykor vízimalmokat is építettek rá. A folyó egy pontján 25 méter magasról zúdul alá a víz, létrehozva a csodás, Cipruson egészen egyedi hangulatú Kremmioti vízesést (Kremmioti Waterfall).

A területet az elmúlt néhány évben próbálják fejlesztgetni, karbantartani és népszerűsíteni a látogatók körében. Ez nem az a program, hogy kiszállsz az autóból kattintasz kettőt és mész tovább. Itt megpróbáltatások és kalandok sora vár rád! De ha azt mondom, hogy még a köztudottan lustának mondott helyi lakosok is bevállalják mindezt annak érdekében, hogy lássák ezt a fantasztikus vízesést, akkor talán sikerül meggyőzzelek, hogy érdemes nekivágni az útnak! Bemelegítésnek jó olvasgatást kívánok a mi kalandjainkhoz!

Megközelítés

A sziget nyugati oldalán jártunk, amikor eszünkbe jutott, hogy olvastunk korábban egy vadregényes vízesésről. Gyorsan megnéztük hol is található ez a hely, betápláltuk a Google útvonaltervezőjébe, majd békésen kanyarogtunk a cél felé. Kritou Terra falut elérve szinte méterenként segítenek a nyilakkal ellátott "Waterfall" táblák. A falun belül, kőházak között, egyre szűkebb utcákon manővereztünk át, majd fellélegezve, hogy kijutottunk onnan egy szélesebb aszfaltúton haladhattunk tovább. Már pont kezdtük komfortosan érezni magunkat, mikor hirtelen le kellett térni balra, és egy rossz minőségű, göröngyös úton tudtuk megközelíteni a parkolót. Autónk napoztatásáért 2 EUR-t kellett fizetni.

parkoló a vízeséstől kb. másfél km-re

Az első élmények

A parkolót elhagyva egy sorompó melletti bódéban bajusza alatt mosolyogva várt a jegyárus bácsi, aki a parkoló árán felül 1 EUR belépőt szed fejenként (10 éves kortól). Innen lelkesen indultunk neki az (odefelé!) folyamatosan lejtő, mediterrán növényekkel körülvett útnak, mely eleinte széles és napos volt. 800-1000 métert haladva vízcsobogásra lettünk figyelmesek, így izgatottságunk fokozódott, örültünk, hogy közel a cél!

Azonban ekkor még nem a nagy vízeséshez érkeztünk meg, hanem egy kisebbhez, amely egy néhány méter mély zöld tóba ömlik bele. Körülötte padokat is találtunk, így - főleg visszafelé -  érdemes itt is elidőzni, piknikezni egy kicsit. (Ennivalót és főként vizet vinni kell, vásárolni itt nem lehet!) Ezen a ponton egy újabb bácsi várt ránk, aki ellenőrizte korábban vásárolt jegyeinket. Nem lehet ám csak úgy belógni a vízeséshez!

piknikező hely az első, kisebb vízesés mellett

az első vízesés egy kis tóba ömlik bele

kagyló lenyomatokat is találtunk a kőzetekben

Közeledünk a célhoz

Ezt követően szűkebb, árnyékosabb, kiépített fakorlátos ösvényen haladtunk tovább, néhol lépcsőket másztunk, máshol hajlott faágak alatt bujkáltunk át. Összességében kb. 20 perc a parkolótól az út a vízesésig. A szembejövő vizespólós versenyzőket látva kezdett világossá válni, amit eddig is tudtunk, de nem hittünk el! Olvastuk bár, hogy itt vizes lesz az ember, de úgy gondoltuk nyár közepén biztos nem kell túl sok vízre számítani.

út a vízesés felé

dohányozni az egész területen tilos

izgalmas ösvény

Barlang vagy vízesés?

Megérkezve vízesés helyett inkább barlangra emlékeztetett ami fogadott minket. Növényekkel, indákkal benőtt szürkésbarna fal, alul egy lyukkal, melyből épp előjött valaki. A vízeséshez ugyanis még át kell menni lehajolva a szűk, 4 méter hosszú alagúton. Micimackó típusúaknak és kevésbé bátraknak nem ajánljuk, hogy átkeljenek itt! Gyerekek előnyben vannak, hiszen minél kisebb, fürgébb, ügyesebb valaki annál könnyebb lesz az átjutás!

a vízesés hátsó oldala, középen az alagúttal

a hátsó oldalon érkezik épp valaki vissza a vízeséstől

az alagút bejárata

Átkelés az alagúton

Aki szeretné látni a vízesést, nem marad szárazon! Az alagút alján is folyik a víz, a túloldalon kilépve pedig a lehulló vízfüggönyön keresztül tudunk kijutni a szűk padkára, ahonnan megcsodálhatjuk a sziklákat borító zöld mohaszőnyegen leomló vízesést, melynek hangja a madarak dalával egészül ki! Egészen különleges hely!

érdemes fürdőruhában átkelni (de valamilyen lábbeli ajánlott)

Mivel itt a vízesés szebbik oldalán nincsen sok hely, nincs lehetőség leülni, megpihenni vagy sok időt eltölteni, de pár percre meg lehet ott állni anélkül, hogy ránk zúdulna a víz és gyönyörködni a látványban, készíteni pár szuper fotót, mielőtt visszamásznánk az alagúton. Ugyanis, aki egyszer átment, annak vissza is kell mennie ugyanott! Így ide ajánlott törölközőt, fürdőruhát hozni vagy váltás ruhával és cipővel készülni. Illetve a telefonoknak, fényképezőgépeknek is érdemes vinni legalább egy zacskót, hogy biztonságosan át tudjuk juttatni őket!

a vízesés szebbik oldala

mohás sziklák, csillogó, hűsítő víz

jobb oldalon látszik az alagút bejárata a szebbik oldalról

Mivel mi alapvetően nem erre a programra készültünk, így mi is beneveztünk a vizespóló versenyre. Őszintén szólva, jobb lett volna ha van kéznél váltás ruha... Visszafelé megszáradhattak volna a ruhák, hiszen 37 fok volt, lengedezett a szellő. Viszont az odafelé lejtős út ekkor ugyebár már emelkedik, így az izzadság nem engedte, hogy bármi is megszáradjon. Aztán már minden mindegy lett, Cipruson nyáron úgyis mindenkinek vizes a ruhája, de vízesés alatt bujkálásra nem minden nap van lehetőség!

indulás vissza

Visszatekintve...

Azt hiszem a fentiek alapján el tudja mindenki dönteni, hogy való-e neki ez az igencsak aktív program. Pici gyerekekkel nem ajánlom, babakocsival nem járható az út. Aki idősebb, nehezebben mozog vagy túl nagy az alagúthoz, nekik nem érdemes elindulni, mert nem fognak tudni átjutni a vízeséshez.

Sokan kritizálják a helyet, amiatt, hogy fizetni kell, hiszen ez nem megszokott a ciprusi vízeséseknél, természeti látnivalóknál (azért van pár kivétel). Mi nem bántuk meg, hogy rászántuk ezt a pár eurót, a gyerekeknek az egyik legemlékezetesebb kirándulása volt Cipruson, imádták, hogy egy kicsit egy trópusi dzsungelben érezhették magukat!

Talán amiatt sem hátrány, hogy belépőt kell fizetni, hogy ne legyen hatalmas tömeg. Olvastunk olyan beszámolókat, hogy egyeseknek 2-3 órát kellett várni, hogy átmehessenek az alagúton. Mikor mi ott jártunk (2021 július) a parkolóban max. 10 autó állt, saját tempónkban tudtunk haladni és egyből át lehetett menni a vízeséshez. Voltak rajtunk kívül mások is, volt, hogy várni kellett, ha azt akartuk, hogy ne lógjon bele más a fotónkba, de nem volt zavaró tömeg. Nem tudom, hogy nekünk volt szerencsénk vagy mások fogtak ki véletlenül egy zsúfolt napot, mindenesetre ha teheted próbálj hétköznap érkezni.

Frissítés 2023.05.:  Mióta mi ott jártunk építettek egy pallót, ami a vízesés szebbik oldalához vezet, így már nem feltétlenül kell átmászni az alagúton ahhoz, hogy megcsodálhassuk a zuhatagot.

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!

...............

Előző bejegyzés:

Karibi hangulat a Sea You beach bárban

Következő bejegyzés:

Sivatagi túra az Akrotiri-félsziget homokdűnéin és a rozsdás hajóroncs története