Sivatagi túra az Akrotiri-félsziget homokdűnéin és a rozsdás hajóroncs története

A Limassoltól nyugatra fekvő Akrotiri-félszigetre minden évszakban érdemes ellátogatni! A St. Nicholas monostornál cicák tucatjaival találkozhatunk egész évben! Télen a sóstón vendégeskedő flamingók és egyéb madarak a legnépszerűbbek, nyáron pedig strandolhatunk a hosszan elnyúló Lady's Mile beachen vagy kirándulhatunk egyet az elhagyatott nyugati partszakaszon, ahogyan azt mi is tettük!

Sárkányölő Szent György temploma

Akrotiri falut elhagyva, néhány km-rel később az Agios Georgios templomhoz értünk, mely a civilizáció utolsó pontjaként szolgál az érintetlen partszakasz előtt. A templom a 17. században épült, belsejében számtalan képen, festményen, ikonon megjelenik sárkányölő Szent György története.

A madarak és a teknősök partvidéke

A templomtól már csak göröngyös, földes utak szövevényes hálózatán haladhatunk tovább, melyekhez terepjáró javasolt, de akár gyalog is tehetünk egy nagyobb sétát. Sokkal több út van, mint amennyit a Google jelöl, de mind hasonló minőségű. Mi a Google segítségével csak betájoltuk, hogy merre szeretnénk eljutni és abba az irányba tartó utakat kerestünk.

A dűnékhez igyekezve először a tengerparton sétáltunk kicsit, melynek állandóságát csak egy-egy szörfös törte meg. A parton vagy 50 darab megjelölt teknős fészket láttunk. Tábla is figyelmeztet, hogy ne zavarjuk a teknősöket, ne piszkáljuk a fészküket, tilos bevinni kutyát és leszúrni napernyőket. Arra is felhívják a figyelmet, hogy erős áramlatokra kell számítania annak aki itt bemegy a vízbe. Mi nem is fürödtünk, csak élveztük, hogy miénk az egész part!

A ciprusi sivatag

Ezt követően felmásztunk a dimbes-dombos homokdűnékre (Akrotiri Sand Dunes), melyek a tengerparton sorakoznak, különleges sivatagi hangulatot teremtve!

A dűnéknek - melyeket a tenger felől fújó szelek hoznak létre -  nagyon fontos szerepük van, mert elnyelik a hullámok energiáját és megakadályozzák a terület erózióját. A dűnék tényleg szép nagyok, jókat lehetett rajtuk szaladgálni fel-le a süppedős porhomokban! Néha csak a sivatagi táj vett körbe bármerre is néztünk, máskor a tenger is felbukkant vagy a környező kopár vidék is láthatóvá vált.

Míg az egyik percben a csupasz dűnéken futkározhatunk, a másikban már kisebb bokrok, ritka cserjék között, melyek alkalmazkodtak a "sivatagi" körülményekhez. A ritka homokgyík is jól érzi itt magát, valamint néhány költöző madár is otthonra talál itt. Felfelé nem is olyan könnyű megmászni a meredekebb dombokat, lefelé viszont jókat lehet csúszkálni! Nagyon izgalmas, nem csupán a gyerekeknek! Móka az egész családnak!

A dűnéket a természet több száz éve alakítja, azonban nagyon könnyű lenne tönkretenni ezt a természeti csodát, akár azzal ha elhordják a homokot vagy gépjárművekkel hajtanak fel rá. Így nagyon fontos, hogy ha arra jársz, ahogy mondani szokták, a lábnyomodon kívül más nyomot, szemetet ne hagyj magad után!

Ha naplemente előtt jár valaki arra, akkor talán az aranyló fényben pompázó homokdűnék még jobban a sivatagba varázsolják a látogatót. Találtam egy rövid videót is a területről, érdemes megnézni:

Az elhagyatott hajóroncs

A félsziget érdekessége a parttól néhány méterre található hajóroncs (Akrotiri Shipwreck) is. A hajó, mely a Mav Achaios nevet kapta, az 1970-es években fával megrakodva Jugoszláviából igyekezett Szaúd-Arábiába, a Vörös-tenger parvidékére. Útközben azonban egy erős vihar elsodorta, egészen Ciprus partjáig, az Akrotiri-félszigetig, ahol elsüllyedt. Szerencsére a legénység valamennyi tagja megmenekült! A rozsdás hajóroncs azonban a mai napig ott árválkodik. Nagyobb része a tenger habos hullámai alatt nyugszik, kisebbik része viszont kilóg a vízből.

Mi csak a köves tengerpartról és a vízbe lógó nagyobb sziklákról néztük és fotóztuk a roncsot, de sok búvár is felkeresi, hogy egy-egy izgalmas merülés során a víz alatti részeket is megcsodálja és leússzon akár a 7m mélyen lévő tengerfenékig.

Autónkhoz visszaérve néhány kiló homokot kiszórtunk a cipőnkből, majd búcsút vettünk ettől a felejthetetlen tájtól!

A bejegyzésben említett helyszínek a térképen piros gombostűvel jelölve:

(Kattints a képre ha jobban olvashatóan szeretnéd látni!)

kép: GoogleMaps

Forrás: itt

Ha máskor is szívesen olvasnál ciprusi látnivalókról, érdekességekről, éttermekről, csatlakozz Facebook oldalunkhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!