Hova menj, hogy biztosan láthass muflonokat?

Sokan nem is hallottak még a ciprusi muflonokról, pedig a muflon az ország egyik jelképe. Megjelenik a ciprusi 1, 2 és 5 euro centes pénzérméken, valamint a nemzeti légitársaság, a Cyprus Airways repülőgépeinek elején is egy arany színű emblémával.

kép forrása: Cyprus Airways Facebook oldala

Régen a ciprusi emberek számára fontos táplálék forrás volt, főleg a sziget történelmének nehezebb időszakaiban. Számos feljegyzés és agyagedények is bizonyítják a muflonok jelenlétét a görög-római korból. A török megszállás alatt számuk jelentősen megcsappant.

Manapság már szigorúan védettek, így újra kb. 3000 példány éldegél belőlük Cipruson a Troodos hegységben. A párzási időszak októberre-novemberre esik, ezt követően a hímek és a nőstények 10-20 fős csordákban együtt maradnak egész télre. Amikor közeleg a tavasz, a csordák felbomlanak kisebb, 2-3 fős csoportokra. A nőstények április-május környékén adnak életet 1-2 utódnak (báránynak).

A nőstényeknek nincs szarvuk (általában, néhány fajtánál van kivétel), világosabb a színük és alig érik el a 25 kg-ot. A hímek (kosok) kb. 35-40kg-osak és akár 1m magasak is lehetnek. A szarvukat (csigájukat) nem hullajtják el, hanem egész életükben nő.

A muflonok vegetáriánusok, szeretik például a gyenge hajtásokat és a bogyós gyümölcsöket.

Szabadon nehéz őket közelről megcsodálni, mert félénkek, könnyen észreveszik az embert és gyorsan mozognak. Nyáron főleg a kora reggeli és a késő délutáni órákban van erre lehetőség, napközben eldugott árnyékos, erdős helyeken pihengetnek. Télen a hideg miatt szinte egész nap mozognak, így akkor is van esély találkozni velük.

Viszont van egy ingyenesen látogatható hely Cipruson, ahol bármikor megfigyelhetjük őket egy nagy, kerítéssel körbezárt területen az erdőben, tehát gyakorlatilag a természetes élőhelyükön. A Muflon Vadaspark (Mouflon Enclosure) a Troodos hegységben Stavros tis Psokas-tól nem messze található. Stavros tis Psokas egy közkedvelt erdészeti, piknikező, táborozó hely, kiránduló útvonalak kiindulási pontja.

Mi is a környéken túráztunk, majd azt követően kerestük fel a helyet. A kerítéssel körbevett terület mellett, a muflonokat figyelve egy emelkedős részen kaptattunk fel miközben hallgattuk a kabócák énekét (és hessegettük a ránk szálló legyeket).

Egyre több muflont vettünk észre, ahogy haladtunk felfelé, és izgatottan figyeltük őket. A muflonok nem jöttek oda közvetlenül a kerítéshez, annál félénkebbek, de így is volt lehetőségünk néhányat pár méterről, másokat 10-20m távolságból csodálni. Az érdeklődés kölcsönös volt, ők is ugyanúgy megbámultak minket, mint mi őket.

na jó, voltak olyanok is, akiknek nem keltettük fel az érdeklődését :-)

Érdemes tehát ellátogatni ide, ha a környéken járunk! Amennyiben kirándulunk egy nagyot, akkor van esélyünk szabadon is látni őket, de ha ez nem jön össze, akkor ebben a vadasparkban biztosan találkozhatunk muflonokkal.

Ha tetszett, amit olvastál csatlakozz Facebook oldalamhoz, hogy ne maradj le az új bejegyzésekről!

...............

Előző bejegyzés:

Hófehér sziklákon sétálgattunk

Következő bejegyzés:

Finom falatok a Buffavento étteremben, a hegyek között